I Norge utgjør samene en minoritet, men har en særstilling ved at de også regnes som urbefolkning. Å være en urbefolkning betyr at man var bosatt innenfor et
land før landegrensene ble etablert, og har en tradisjonell tilknytning til
området. Ofte lever ubefolkningen til en viss grad på tradisjonelt vis. I dag bor det samer i alle deler av
Norge, men de mest konsentrerte områdene finner vi Nord for Saltfjellet og
særlig i Finnmark. Sápmi er det området vi kaller samenes historiske leveområde som strekker seg gjennom både Norge, Sverige, Finland og Russland. Det er vanskelig å gi eksakte tall på hvor mange samer som bor i Norge i dag, men man antar at det bor mellom 50 000- 80 000 samer i hele det samiske området. De fleste av disse bor i Norge.
Det er vanskelig å velge ut de få viktigste trekkene ved samisk
kultur i dag, i og med at det er så mangt. Men musikken har helt klart alltid
vært en viktig del av det å være same, for identitet og kultur. Interessen for
samisk tradisjonsmusikk har økt, men det samme har også utforsking og modernisering
av uttrykksmåter innen musikken.
Ofte forbinder vi samisk musikk med joik. Joik er den eldste
og den mest kjente samiske musikkstilen. Den har alltid hatt en sentral rolle i
den samiske musikktradisjonen. Man kan beskrive joik som en kombinasjon av å
synge og bruke stemmen som et instrument. Joikens musikalske stil kan variere
veldig geografisk i og med at joiken er felles for hele Sápmi og samene bor veldig spredt. En
del typiske fellestrekk finner vi likevel. Joiker kan beskrive mennesker og dyr
men også steder og hendelser. Noe som er litt spesielt med joiken, er at man
ikke joiker om for eksempel en
person, men at man rett og slett joiker personen. Joiken tilhører på en måte
personen, og skal derfor gjenspeile personens egenskaper og særtrekk. Om man
joiker en person som er glad, kan melodien være lett og lystig. Joik blir i dag
ikke bare praktisert på de gamle tradisjonelle måtene, men også tatt i bruk i
moderne musikksjangre, som rock, pop og visesang. Joiken blir hele tiden
utviklet i nye retninger. Dette har hatt en positiv virkning, fordi musikk er
identitetsskapende og trendsettende. Den er på mange måter med på å synliggjøre
samene. I dag har ikke joiken noen spesiell religiøs funksjon som tidligere,
men brukes mest som underholdning.
Musikkfestivaler er viktige arenaer for samisk identitesforvaltning og kulturformidling. Det finnes et mangfoldig utvalg av samiske musikkfestivaler i Norge hvert år. Eksempler på dette er Sápmi Beassásfestivála
eller samisk musikkfestival på norsk som holdes hvert år i Kautokeino. Her spiller kjente samiske artister og band. Márkomeannu-festivalen som holdes i Skånland i Sør-Troms er også en kultur- og musikkfestival.
I tillegg har vi Riddu Riđđu-festivalen i Manndalen i Nord-Troms, samisk Musikkfestival I Kautokeino og Påskefestivalen i Karasjok som alle er arenaer for global urfolksfellesskap.
Mari Boine er et eksempel på en av flere viktige formidlere
av samiske kultur og musikk i dag, både i Norge men også i resten verden. Hun
vokste opp i Karasjok, og med sin bakgrunn innenfor samisk kultur og tradisjon,
har hun utviklet nye og sjangeroverskridende uttrykk og beriket norsk og samisk
kulturliv. Hun fornyer joiken ved å blande inn elementer som jazz, rock og
folkemusikalske tradisjoner innenfor andre kulturer. Dette kalles
”verdensmusikk”. Hun er inspirasjonskilde for mange.
Intrigue er et band som også er et eksempel på
hvordan samisk musikk i dag stadig stettes i nye sammenhenger. Bandet ble
dannet i 1989 og kommer fra Karasjok. De er det eneste bandet i verden som
spiller heavyjoik. De blander altså inn heavymetal med Joik.
Her er sangen deres ”Lights over Norway” eller ”Orbina” på
samisk, fra plata Heavyjoik gitt ut i 2002:
Her er et annet eksempel hvor joik er blitt satt inn i en ny setting. Her blir joik blandet med dubstep. Skuespilleren Mikkel Gaup joiker Ingos Niillas Niillasa sin joik:
Kilder:
http://uit.no/Content/92969/Christensen.pdf
http://www.intrigue.no/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar